Skip to content
בעמוד זה

המלצה כיצד ללמוד ספר זה

בפרק זה ניקח צעד אחורה, נעזוב קצת את עולם התכנות ונדבר על איך כדאי לגשת ללמידה של מידע חדש.

ידוע המושג של עקומת הלמידה (קישור לוויקפידיה) שכאשר אנו לומדים משהו חדש, במיוחד משהו שתלוי במידע נוסף. כמו בדיאגרמה הבאה

דיאגרמה של עקומת למידה הרגילה

נראה שככל שעובר הזמן שבו אנו לומדים תחום מסוים (לכיוון ימין) גם יורד הזמן הנדרש לביצוע פעולות בתחום, אני רוצה להציג משהו קצת שונה, לא מדעי או משהו, אלא משהו שראיתי וחוויתי.

בחיי פגשתי הרבה אנשים שרצו ללמוד תכנות, ואכן גם התחילו. אבל, אחוזי הנשירה שלהם היו גבוהים.

מה ששמתי לב זה שבשלב הראשון ללימודי התכנות שלהם הייתה גם התלהבות וגם הצלחה, כלומר הם הצליחו להבין ולממש את מה שהם למדו. עד שהגיע קושי מספיק גבוה שהוציא את החשק והם נטשו את הרעיון.

משהו כמו זה:

דיאגרמה של המשוכה שלי כאשר יש עלייה וכולם יוצאים בבור האמצעי

כמו שניתן לראות בדיאגרמה מרבית האנשים פורשים בנפילה שמגיעה אחרי העלייה הראשונה, ואיך שאני ראיתי את זה שאם מתקדמים עוד טיפה לכיוון העלייה השנייה המשוכה מסתיימת ומשם אפשר לעבור למסלול די עקבי. אומנם, כן יהיו קשיים ואתגרים כמו בכל דבר אבל בכמות הגיונית.

מה שחשבתי שיצר את הנקודה הזו היא שלהבנה של מידע בתוכן לימודי מסוים דרוש תוכן לימודי אחר. אך להבנת התוכן הלימודי השני יש צורך בללמוד קודם כל את הראשון.

אם בשביל להבין את A חייבים לדעת את B ובלי B יהיה מאוד קשה להבין את A מה ניתן לעשות?

דיאגרמה המציגה ש-A תלוי ב-B ו-B תלוי ב-A

שיטת לימוד קטנה שפיתחתי במהלך השנים מחולקת לשני חלקים ועובדת בצורה הבאה.

  1. מעבר על כל התוכן הלימודי (או לפחות חלק מהותי)
  2. מעבר איטי עם אימון כפול-זמן

מעבר על כל התוכן הלימודי

שלב ראשון נקרא \ נצפה \ נקשיב לכלל התוכן הלימודי על נושא ספציפי, אם זה ארוך מידי אז נחלק לחלקים הגיוניים. (כאן באתר זה די קל כיוון שהתוכן עצמו מחולק לחלקים מהותיים)

כאשר נגיע לנושא שלא מצליחים להבין, ננסה להבין שוב פעם פעמיים, לא הצלחנו? פשוט ממשיכים הלאה.

ככה לימוד עקבי עד סיום החלק.

מעבר איטי עם אימון כפול זמן

בשלב השני אנו מתחילים את התוכן הנלמד מחדש, הפעם, גם נעקוב אחרי הזמן שאנו לומדים כל חלק (פרק). לאחר שלמדנו את התוכן כעת נתאמן עליו למשך זמן כפול מהזמן שלקח לנו ללמוד אותו. כך שאם למדנו למשך 25 דקות אנחנו נתאמן למשך 50 דקות, באופן הבא:

נושאזמן למידהזמן אימון
הבסיס – משתנים30 דקות60 דקות
מתקדמים – עוגיות45 דקות90 דקות

ההיגיון שעומד מאחרי שיטה זו הוא כך. המוח שלנו חכם ובעל יכולות רבות. כאשר אנו לומדים את כלל התוכן בפעם הראשונה המוח אוסף את כל המידע הנ"ל. אומנם, לא הבנו הכול אבל המידע נשמר.

כאשר אנו לומדים בפעם השנייה את התוכן פתאום ידע שלמדנו בפרק 17 עוזר לנו לתוכן מפרק 6 וכך פתרנו את בעיית A תלוי ב-B וכן ההפך.

היתרון הנוסף בשיטה כמו שאומרים באנגלית practice makes perfect (פרקטיס מייקס פרפקט) שפרושו אימון יוצר מושלמות. כל אימון על תוכן נלמד גורם למידע להשתרש במוחנו וכך להישאר שם זמן ארוך יותר.